środa, 6 lipca 2016

Ubiór do pracy


UBIÓR DO PRACY

Jeszcze w latach 60. pracownicy instytucji w których obowiązywało umundurowanie,ubierali się zwykle w jednolite, przytłumione kolory.Musieli sprawiać wrażenie uczciwych, odpowiedzialnych i zapracowanych obywateli, a ciemne, stonowane barwy nie tylko pomagały, ale również skrywały ich prawdziwą osobowość.


Dobierając kolor ubrań do pracy zwykle nie kierujemy się własnym odczuciem, lecz staramy wpłynąć na na sposób, w jaki ludzie nas postrzegają, poprawić swój wizerunek i pozycję społeczną.

STRÓJ DLA BIZNESMENA


Powszechnie uważa się, że do załatwienia spraw służbowych najstosowniejszym jest ciemny garnitur. W interesach czerń oznacza siłę. Udając się na służbowe w czarnym lub grafitowym garniturze wysyłamy informację, że należy się z nami liczyć i że my tu decydujemy


Czerń w zestawieniu z czerwonym wskazuje, że uważamy się za osoby dynamiczne, ukierunkowane na działanie i przewodzące innym.


Czerń z dodatkiem żółtego ma informować o przewadze intelektualnej oraz umiejętności przekonywania za pomocą logicznych argumentów.


Różowy w zestawieniu z czarnym wskazuje na wyższy stan społeczny.


Zieleń rzadko nosi się do czarnego, jej subtelne wibracje likwidują wrażenie dominacji i siły wywołane przez czerń.

Jeśli twoje stanowisko wymaga jednocześnie i współpracy, i negocjacji, bardziej odpowiedni od czarnego będzie granat lub ciemny niebieski.


Ciemnoniebieski jest również kolorem dominacji, ale jednocześnie wskazuje na bezstronność i uczciwość.

Jasne, naturalne beże lub brąz sprawiają wrażenie, że osoba, która je nosi jest przystępna i dlatego bardziej się nadają dla tych, których praca jest ukierunkowana na innych.
Osoba spokojna i introwertyczna może się czuć przytłoczona ciemnoszarym lub czarnym ubraniem.
Powinna wtedy spróbować ubrać się w nasycony odcień niebieskiego lub złociste brązy i zobaczyć jaki będzie efekt.

KOLOROWE DODATKI



Jaskrawe barwy można wykorzystać w dodatkach. Pozwoli to zachować własną tożsamość, dostosowując się do wymagań obowiązujących w miejscu pracy. Żywe kolory pobudzają i doskonale się nadają do noszenia podczas wykładów lub prezentacji – im jaskrawszy kolor, tym lepiej koncentruje uwagę słuchaczy.



Turkusowy ułatwia porozumienie się, a złocistożółty sprzyja jasnemu, logicznemu, myśleniu.
Jeśli przemawiamy do dużej publiczności czy to osobiście, czy stojąc przed kamerami , ostre, nasycone kolory będą podtrzymywały uwagę, podczas gdy jasne czy ciemne barwy neutralne sprawią, że wtopimy się w tło.

UBRANIA PO PRACY


Gdy odpoczywamy po pracy, powinniśmy wybrać swobodne ubranie, które wyzwoli nas od obowiązkowych, ciemnych, służbowych barw. Ludzie, którzy muszą nosić w pracy ciemne lub neutralne kolory, po powrocie do domu zwykle przebierają się w wygodne ubrania o delikatniejszych, łagodzących napięcia odcieniach. Subtelne barwy pozwalają wypocząć i uwolnić się od codziennych stresów. Jeśli chcemy się wyciszyć i zrelaksować, wybierzmy spokojne, pastelowe zielenie lub błękity. Jeśli jednak chcemy po pracy gdzieś wyjść, możemy mieć ochotę włożyć strój o nasyconych, ciepłych barwach, np. czerwieni lub oranżu, które dodadzą nam dynamiczności i energii.

Czarny możemy nosić na wieczór tylko wtedy, kiedy jesteśmy w doskonałej formie, w przeciwnym razie nie tylko będziemy wyglądać blado i niezdrowo, ale również odgrodziwszy się „czarnym płaszczem” zamkniemy się w sobie.



UWAGA


Mężczyźni często wykorzystują ubranie, aby podkreślić swą przynależność do określonej grupy. Logo i szaliki danej drużyny sportowej, klubowe kapelusze i krawaty to bardzo popularne akcesoria.
W męskiej odzieży wypoczynkowej i sportowej widoczne jest wykorzystywanie barw, które zwiększają energię i aktywność. Siła zewnętrznego oddziaływania tych kolorów oraz ich wpływ na sferę fizyczną i emocjonalną, powinny skłaniać do wymiaru w ich stosowaniu. Zestawienie jaskrawej zieleni z wiśniowym różem, purpury z oranżem, czy czerwieni z czernią wyzwala niekorzystne wibracje, które mogą wzbudzić agresję, zakłopotanie a nawet lęk.

STROJE SŁUŻBOWE

Wiele dużych firm ma własne znaki i kolory określające ich tożsamość, w tym jednolite kolorystycznie stroje służbowe z firmowym logo. Jest niezmiernie ważne, aby projektanci, którzy się tym zajmują posiadali wiedzę na temat psychologicznego działania barw i brali pod uwagę zarówno potrzeby klientów, jak i pracowników. Z dużą rozwagą należy wykorzystywać kolory firmy w wystroju wnętrz, tak aby pasowały do budynku, pomieszczeń, rodzaju wykonywanej pracy i ogólnie przyczyniły się do dobrego samopoczucia osób, które się w tych pomieszczeniach znajdują. Projektując stroje służbowe dobrze jest zasięgnąć opinii załogi,a w miarę możliwości uwzględnić również jej zdanie na temat kolorystyki wnętrz.

FIRMOWE KOLORY

Poniżej są wskazówki jakie zawierają w sobie określone barwy, wykorzystywane w znakach firmowych.

CZERWONY : szybkość, ruch, przemieszczanie się w przestrzeni, siła, wytrzymałość, aktywność.

ORANŻ : konstruktywność, zdrowie, energia, praktyczność, motywacja, uspołecznienie.

ŻÓŁĆ : komunikatywność, szczęście, radość, pogoda, mądrość, pomysłowość.

ZIELEŃ : naturalność, pokojowe nastawienie, harmonijność, świeżość, czystość, odpoczynek, zrozumienie.

BŁĘKIT : lojalność, wiarygodność, pokojowe nastawieni, troskliwość, stanowczość, uzdrowienie.

FIOLET : wyszukanie, luksusu, kreatywność, wspaniałość,możność,inspiracja, duchowość.


KOLORY DLA RÓWNOWAGI

Jeśli okaże się, że musisz nosić służbowe ubranie w odcieniu, w którym się źle czujesz, noś biżuterię lub szlachetny kamień w twoim kolorze, ( najlepiej połączyć neutralne barwy służbowego stroju z żywymi kolorowymi dodatkami ). Zrównoważysz w ten sposób barwę służbowego stroju, która kłóci się z twoją osobowością i wewnętrznymi wibracjami.


2 komentarze:

  1. Dobrze ujęte. Ogólnie z ubieraniem się do pracy często jest bardzo duże zamieszanie. Niestety ale w pierwszy dzien czesto mozna sie zgubic. Dobrze jak pracodawca zapewnia ubior sluzbowy taki jak tutaj: http://zender.com.pl/katalog-odziezy-damskiej/gastronomia jest wtedy duzo latwiej.

    OdpowiedzUsuń