CZYM JEST GORĄCZKA ? Część
1
Chociaż gorączka to jeden z
najczęściej występujących problemów zdrowotnych człowieka, jest
objawem budzącym największy strach człowieka, a szczególnie
rodziców małych dzieci. Taka postawa jest niczym nowym. Już w
samej Biblii gorączka jest przedstawiona jako boska kara sprowadzona
na ludzi. Jednak w XVII w. stworzono bardziej naturalną definicję
gorączki, twierdząc że jest ona „maszyną natury wystawioną
na pole bitwy, by usunąć jej wrogów”.
Ta „maszyna” może czasem zostać
uszkodzona przez nadmierne stosowanie leków przeciwgorączkowych.
Należy pamiętać, że w starożytności uważano, iż gorączka
zaczyna ustępować, kiedy ma miejsce „przełom”,
czyli gdy następuje obfite pocenie się. Dlatego jego pojawienie się
jest momentem przełomowym w procesie gorączkowym. W pierwszej
kolejności należy wziąć pod uwagę fakt, iż w większości
przypadków gorączka jest tylko pozytywna, ale i dobroczynna. Dzięki
niej choroba może się rozwijać szybciej i łatwiej. Tylko w
nieznacznej liczbie przypadków może mieć poważne konsekwencje.
Zasadniczo powinniśmy rozumieć gorączkę jako proces pozytywny,
chociaż lepiej, jeżeli jest ona umiarkowana i szybko mija.
Systematyczne jej zbijanie poprawia ogólny stan chorego tylko na
chwilę, a może zablokować mechanizmy lecznicze, które rozpoczęły
się w organizmie.
Mimo że w większości przypadków
gorączka jest spowodowana infekcją, należy pamiętać, iż stanowi
jedną ze składowych skomplikowanego zespołu objawów tzw. ostrych
chorób – pojawiających się nagle, o gwałtownym przebiegu.
Gorączkę powodują także urazy, zapalenia infekcyjne, guzy,
uderzenia gorąca, leki itp.
Gorączka u dzieci występuje znacznie
częściej niż u osób dorosłych czy starszych, dlatego stanowi
powód do obaw rodziców. Niepokojące jest jednak to, że zbyt
często bywa leczona z uwagi na naleganie opiekunów, a nie z powodów
obiektywnych przyczyn medycznych.
Pamiętajmy, człowiek jest istotą
stałocieplną. Ciało może podnosić temperaturę, generując
ciepło i obniżać ją, oddając ciepło do środowiska, dzięki
prostemu mechanizmowi rozszerzania i kurczenia naczyń krwionośnych
skóry. Rozszerzenie naczyń pozwala krwi na łatwiejszy dostęp do
powierzchni skóry.
Zabieg ten powoduje obniżenie
temperatury krwi w kontakcie ze środowiskiem, co w konsekwencji
prowadzi do obniżenia temperatury ciała. Pocenie się to kolejny
mechanizm obniżenia temperatury ciała, który uruchamia się, gdy
poprzedni proces okazuje się niewystarczający. Temperatura ciał,
aby utrzymać stałą wartość, powinna być zatem wyższa niż
temperatura otoczenia. W celu podwyższenia temperatury, na skórze
pojawia się powszechnie znana „gęsia skórka”. Jednocześnie
skóra blednie, co świadczy o zwężeniu się naczyń krwionośnych.
Mechanizmy te kierują krew do wnętrza organizmu, gdzie może ona
utrzymać ciepło. Mogą także pojawiać się dreszcze, którym
udaje się wytwarzać energię i podnieść temperaturę poprzez
niewielkie skurcze mięśniowe.
Gorączka także podlega wpływom
rytmów biologicznych (tzw. rytm około dobowy), w związku z
czym najczęściej wzrasta po południu, osiągając maksimum ok. 12
w nocy lub trochę później.
Wzrost temperatury powoduje
przyspieszenie reakcji chemicznych i metabolicznych ciała. Organizm
zużywa większe ilości tlenu, aby przeciwstawić się chorobie.
Gorączka jest korzystna dla organizmu,
jeżeli tylko nie przekracza dopuszczalnych norm, poniżej
35 stopni C i powyżej 41 stopni C.
Jeśli limity te zostaną naruszone, może dojść do uszkodzenia
komórek organizmu. Temperatura w zakresie 36 – 39 stopni C, jest
uważana za niegroźną.
W przypadku osób starszych, kobiet w
ciąży czy dzieci gorączkujących znacznie gwałtowniej, najlepiej
zmniejszyć górną granicę o 1 stopień, aby uniknąć komplikacji.
Najbardziej wiarygodny pomiar
uzyskujemy w odbycie, ponieważ odzwierciedla on temperaturę
wewnątrz naszego ciała. Wprawdzie metoda jest nieprzyjemna, ale
pewniejsza, ponieważ termometr nie zostaje wystawiony na działanie
zewnętrzne środowiska. Aby dokonać pomiaru temperatury w odbycie,
należy nasmarować termometr olejem lub wazeliną i wprowadzić go
na głębokość 5-7 cm, kierując go w stronę pępka, i zostawić
na ok. 5 min.
Jednak najczęściej dokonujemy pomiaru
pod pachą. Ponieważ musi być nieruchomy, co jest trudne w
przypadku nerwowych dzieci, które nie powinny ruszać się przez 3-5
min.
Pomiar temperatury ciała w ustach jest
jedną z najprostszych metod, nie należy jej jednak stosować u
dzieci, które mogą z łatwością przegryźć termometr. W dodatku
temperatura w ustach może być nieco niższa od temperatury ciała,
jeżeli człowiek oddychał przez dłuższy czas chłodnym
powietrzem. W tym przypadku termometr należy trzymać w ustach prze
7 min.
Temperatura mierzona pod pachą jest
niższa z 3 wymienionych pomiarów, dalej mamy pomiar w ustach –
wyższy o ok. 0,5 stopnia i pomiar odbytniczy, kolejne 0,5 stopnia w
górę. Różnica między między pomiarem pod pachą a pomiarem w
odbycie wynosi 1 stopień.
Należy wziąć pod uwagę wspomniane
różnice, ponieważ często stają się one powodem do niepokoju
wielu rodziców, którzy mierzą temperaturę w pupie dziecka.
Czasami możemy nie być pewni, czy
rzeczywiście mamy gorączkę, z uwagi na zmiany naturalnej
temperatury ciała w ciągu dnia oraz w związku z różnymi
okolicznościami fizjologicznymi (temperatura u kobiet wzrasta o
0,5 stopnia przed owulacją i spada natychmiast przed miesiączką)
Aby sprawdzić, czy dana osoba ma
gorączkę, należy mierzyć temperaturę ciała o różnych porach
dnia i weryfikować, czy wzrost temperatury trwa dłużej niż 24
godz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz