UBIÓR
DO PRACY
Jeszcze w latach 60. pracownicy
instytucji w których obowiązywało umundurowanie,ubierali się
zwykle w jednolite, przytłumione kolory.Musieli sprawiać wrażenie
uczciwych, odpowiedzialnych i zapracowanych obywateli, a ciemne,
stonowane barwy nie tylko pomagały, ale również skrywały ich
prawdziwą osobowość.
Dobierając kolor
ubrań do pracy zwykle nie kierujemy się własnym odczuciem, lecz
staramy wpłynąć na na sposób, w jaki ludzie nas postrzegają,
poprawić swój wizerunek i pozycję społeczną.
STRÓJ DLA BIZNESMENA
Powszechnie uważa
się, że do załatwienia spraw służbowych najstosowniejszym jest
ciemny garnitur. W interesach czerń oznacza siłę. Udając się na
służbowe w czarnym lub grafitowym garniturze wysyłamy informację,
że należy się z nami liczyć i że my tu decydujemy
Czerń w
zestawieniu z czerwonym wskazuje, że uważamy się za osoby
dynamiczne, ukierunkowane na działanie i przewodzące innym.
Czerń z dodatkiem
żółtego ma informować o przewadze intelektualnej oraz
umiejętności przekonywania za pomocą logicznych argumentów.
Różowy w
zestawieniu z czarnym wskazuje na wyższy stan społeczny.
Zieleń rzadko nosi
się do czarnego, jej subtelne wibracje likwidują wrażenie
dominacji i siły wywołane przez czerń.
Jeśli twoje
stanowisko wymaga jednocześnie i współpracy, i negocjacji, bardziej
odpowiedni od czarnego będzie granat lub ciemny niebieski.
Ciemnoniebieski
jest również kolorem dominacji, ale jednocześnie wskazuje na
bezstronność i uczciwość.
Jasne, naturalne
beże lub brąz sprawiają wrażenie, że osoba, która je nosi jest
przystępna i dlatego bardziej się nadają dla tych, których praca
jest ukierunkowana na innych.
Osoba spokojna i
introwertyczna może się czuć przytłoczona ciemnoszarym lub
czarnym ubraniem.
Powinna wtedy
spróbować ubrać się w nasycony odcień niebieskiego lub złociste
brązy i zobaczyć jaki będzie efekt.
KOLOROWE DODATKI
Jaskrawe barwy
można wykorzystać w dodatkach. Pozwoli to zachować własną
tożsamość, dostosowując się do wymagań obowiązujących w
miejscu pracy. Żywe kolory pobudzają i doskonale się nadają do
noszenia podczas wykładów lub prezentacji – im jaskrawszy kolor,
tym lepiej koncentruje uwagę słuchaczy.
Turkusowy ułatwia
porozumienie się, a złocistożółty sprzyja jasnemu, logicznemu,
myśleniu.
Jeśli przemawiamy
do dużej publiczności czy to osobiście, czy stojąc przed kamerami
, ostre, nasycone kolory będą podtrzymywały uwagę, podczas gdy
jasne czy ciemne barwy neutralne sprawią, że wtopimy się w tło.
UBRANIA PO PRACY
Gdy odpoczywamy po
pracy, powinniśmy wybrać swobodne ubranie, które wyzwoli nas od
obowiązkowych, ciemnych, służbowych barw. Ludzie, którzy muszą
nosić w pracy ciemne lub neutralne kolory, po powrocie do domu
zwykle przebierają się w wygodne ubrania o delikatniejszych,
łagodzących napięcia odcieniach. Subtelne barwy pozwalają
wypocząć i uwolnić się od codziennych stresów. Jeśli chcemy się
wyciszyć i zrelaksować, wybierzmy spokojne, pastelowe zielenie lub
błękity. Jeśli jednak chcemy po pracy gdzieś wyjść, możemy
mieć ochotę włożyć strój o nasyconych, ciepłych barwach, np.
czerwieni lub oranżu, które dodadzą nam dynamiczności i energii.
Czarny możemy
nosić na wieczór tylko wtedy, kiedy jesteśmy w doskonałej formie,
w przeciwnym razie nie tylko będziemy wyglądać blado i niezdrowo,
ale również odgrodziwszy się „czarnym płaszczem” zamkniemy
się w sobie.
UWAGA
Mężczyźni często wykorzystują
ubranie, aby podkreślić swą przynależność do określonej grupy.
Logo i szaliki danej drużyny sportowej, klubowe kapelusze i krawaty
to bardzo popularne akcesoria.
W męskiej odzieży wypoczynkowej i
sportowej widoczne jest wykorzystywanie barw, które zwiększają
energię i aktywność. Siła zewnętrznego oddziaływania tych
kolorów oraz ich wpływ na sferę fizyczną i emocjonalną, powinny
skłaniać do wymiaru w ich stosowaniu. Zestawienie jaskrawej zieleni
z wiśniowym różem, purpury z oranżem, czy czerwieni z czernią
wyzwala niekorzystne wibracje, które mogą wzbudzić agresję,
zakłopotanie a nawet lęk.
STROJE SŁUŻBOWE
Wiele dużych firm
ma własne znaki i kolory określające ich tożsamość, w tym
jednolite kolorystycznie stroje służbowe z firmowym logo. Jest
niezmiernie ważne, aby projektanci, którzy się tym zajmują
posiadali wiedzę na temat psychologicznego działania barw i brali
pod uwagę zarówno potrzeby klientów, jak i pracowników. Z dużą
rozwagą należy wykorzystywać kolory firmy w wystroju wnętrz, tak
aby pasowały do budynku, pomieszczeń, rodzaju wykonywanej pracy i
ogólnie przyczyniły się do dobrego samopoczucia osób, które się
w tych pomieszczeniach znajdują. Projektując stroje służbowe
dobrze jest zasięgnąć opinii załogi,a w miarę możliwości
uwzględnić również jej zdanie na temat kolorystyki wnętrz.
FIRMOWE KOLORY
Poniżej są
wskazówki jakie zawierają w sobie określone barwy, wykorzystywane w
znakach firmowych.
CZERWONY
: szybkość, ruch, przemieszczanie się w przestrzeni, siła,
wytrzymałość, aktywność.
ORANŻ
: konstruktywność, zdrowie, energia, praktyczność,
motywacja, uspołecznienie.
ŻÓŁĆ
: komunikatywność, szczęście, radość, pogoda, mądrość,
pomysłowość.
ZIELEŃ
: naturalność, pokojowe nastawienie, harmonijność, świeżość,
czystość, odpoczynek, zrozumienie.
BŁĘKIT
: lojalność, wiarygodność, pokojowe nastawieni, troskliwość,
stanowczość, uzdrowienie.
FIOLET
: wyszukanie, luksusu, kreatywność, wspaniałość,możność,inspiracja,
duchowość.
KOLORY DLA RÓWNOWAGI
Jeśli okaże się, że musisz nosić
służbowe ubranie w odcieniu, w którym się źle czujesz, noś
biżuterię lub szlachetny kamień w twoim kolorze, ( najlepiej
połączyć neutralne barwy służbowego stroju z żywymi kolorowymi
dodatkami ). Zrównoważysz w ten sposób barwę służbowego stroju,
która kłóci się z twoją osobowością i wewnętrznymi
wibracjami.
Super!
OdpowiedzUsuńDobrze ujęte. Ogólnie z ubieraniem się do pracy często jest bardzo duże zamieszanie. Niestety ale w pierwszy dzien czesto mozna sie zgubic. Dobrze jak pracodawca zapewnia ubior sluzbowy taki jak tutaj: http://zender.com.pl/katalog-odziezy-damskiej/gastronomia jest wtedy duzo latwiej.
OdpowiedzUsuń